مقالات

فواید سیب خشک برای رژیم لاغری که نمی‌دانید!

سیب خشک

سیب یکی از محبوب ترین و مغذی ترین میوه ها در جهان است. این میوه خوشمزه سرشار از فیبر، ویتامین C، آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات گیاهی مفید هستند. اما می دانستید که سیب خشک نیز فواید بسیار شگفت انگیزی برای حفظ سلامتی و همینطور برای کاهش وزن دارد؟

سیب خشک چیست؟

سیب  خشک به سیب هایی گفته می شود آب آن ها گرفته شده است. این  روش باعث ماندگاری بیشترمی‌شود و از طرف دیگر سیب خشک را به یک میان وعده عالی تبدیل می کند.
در ادامه این مقاله برخی از فواید سیب خشک برای رژیم لاغری  مفید است را بررسی خواهیم کرد. همچنین نکاتی درباره اضافه کردن (سیب خشک) در رژیم غذایی و مواردی که هنگام خرید آنها باید به آنها توجه کنید، به اشتراک خواهیم گذاشت.

دنبال بهترین«میوه خشک سیب» هستید؟ انواع محصولات با کیفیت و طعم بی نظیر را با تخفیف ویژه از فروشگاه آنلاین اکسیر بی‌همتای سلامت بخرید ارسال سریع همراه با تضمین رضایت 100% مشتریان!

سیب خشک

بیشتر بخوانید: بهترین میوه خشک برای پوست که باید بشناسید!

فواید سیب خشک برای لاغری چیست؟

سیب خشک دارای خواص و فواید گوناگونی است که می تواند به کاهش وزن و بهبود سلامت بدن شما کمک کند. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • سیب خشک کم کالری است: اولین مورد از فواید سیب خشک برای لاغری مقدار کالری کم در این میوه خشک است. به این معنی که کالری کمی در هر گرم نسبت به سیب تازه دارند.
  •  برای مثال یک 100 گرم سیب خشک تنها 23 کالری دارد در حالی که سیب تازه 52 کالری دارد (1). این بدان معنی است که شما می توانید سیب های خشک بیشتری بخورید و در عوض با کالری کمتر احساس سیری زیادتری کنید (2، 3).
  • دارای فیبر بالا: یکی از جذاب ترین فواید سیب خشک برای لاغری فیبر بسیار بالا هست. این فیبرها که نوعی کربوهیدرات هستند که به راحتی قابل نیستند. به همین خاطر باعث می شود برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید.
    همچنین به سلامت باکتری های مفید روده شما کمک کرده و می تواند سلامت گوارش و متابولیسم شما را بهبود بخشد (4، 5). یک وعده 100 گرمی سیب خشک 8 گرم فیبر را فراهم می کند که 32 درصد از ارزش روزانه (DV) است (1).
  • فعالیت آنتی اکسیدانی سیب خشک: اما مهم ترین ( فواید سیب خشک برای رژیم لاغری)، سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها  سلول های شما را از آسیب های ناشی از رادیکالهای آزاد محافظت می کنند. رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که می توانند باعث التهاب، استرس اکسیداتیو و بیماری های مزمن شوند.
     آنتی اکسیدان ها می توانند به کاهش التهاب، کاهش سطح قند خون و پیشگیری یا درمان عوارض مرتبط با چاقی کمک  شایانی کنند (6، 7). برخی از آنتی           اکسیدان های موجود در سیب خشک عبارتند از: کورستین، کاتچین، اسید کلروژنیک و فلوریدزین (8).
  • مقدار بالای از آهن: (سیب خشک) سرشار از آهن هستند که بدن برای ساختن هموگلوبین “پروتئینی که اکسیژن را در خون شما حمل می کند” به آن نیاز دارد. کمبود آهن می تواند باعث کم خونی شود، وضعیتی که در آن سطوح گلبول قرمز و اکسیژن در بدن شما کم است.
    عوارض  کم خونی شامل احساس خستگی، ضعف و سرگیجه است و از طرف دیگربر فعالیت بدنی تأثیر گذار است(9). یک وعده 100 گرمی سیب خشک می‌تواند 3 تا 8 درصد از نیاز روزانه شما به آهن را پوشش دهد (1).

بیشتر بخوانید: «8 تا از فواید زعفران برای پوست که باید بدانید!»

فواید سیب خشک برای رژیم لاغری

چگونه سیب خشک را در رژیم غذایی خود بگنجانیم؟

سیب خشک یک وعده غذای کامل است که می توانید به روش های  مختلف از آن استفاه کنید. در اینجا چند ایده در مورد نحوه گنجاندن آنها در رژیم غذایی وجود دارد:

  1.  استفاده به عنوان میان وعده: یکی از پرطرفدارترین (فواید سیب خشک برای رژِم لاغری) استفاده به عنوان یک میان وعده عالی است که می توانید بین وعده های غذایی یا هر زمان که احساس گرسنگی کردید، از آن استفاده کنید.
  2. استفاده به عنوان صبحانه: سیب های خشک  را می‌توانید با بلغور جو دوسر، ماست، غلات یا کاسه اسموتی خود اضافه کنید. همچنین می توانید سیب خشک را یک شب در آب یا شیر خیس کنید و صبح به صورت فرنی یا پودینگ میل کنید.
  3. استفاده هنگام پخت و پز: یکی از بهترین راه ها برای استفاده هرچه بهتر از فواید سیب خشک برای رژِیم لاغری و غذایی را می توان به عنوان یک شیرین کننده طبیعی و تقویت کننده طعم در پخت استفاده کرد. 
  4. استفاده همراه با انواع شیرینی و نوشیدنی: می توانید آن ها را خرد کرده و به کلوچه ها، کلوچه ها، کیک ها، پای ها یا نان های خود اضافه کنید. همچنین می‌توانید آن‌ها را در آب یا آب‌میوه آب‌رسانی کنید و از آن‌ها به عنوان پرکننده یا رویه برای محصولات پخته‌شده خود استفاده کنید.
  5. استفاده در سالاد: سیب های خشک می توانند طعم فوق العاده‌ای به سالاد شما اضافه کنند. تنها کافی است که مقداری میوه خشک را به سبزیجات برگ دار، پنیر، آجیل، دانه ها یا سس اضافه کنید. همچنین می توانید از آنها برای تهیه سالاد میوه با سایر میوه های تازه یا خشک استفاده کنید.
  6. پخت همراه با غذاهای اصلی: سیب خشک را می توانید با غذاهای اصلی خود بپزید. این روش  مقداری شیرینی و طعم را به غذاهای اصلی‌تان اضافه خواهد کرد. شما می‌توانید میوه خشک  را با مرغ، گوشت گاو یا گوسفند به همراه مقداری سبزی، ادویه و سس بپزید.

بیشتر بخوانید: «6 خاصیت زعفران فریز دراید برای سلامتی که نمی‌دانید!»

 

نکاتی برای خرید و نگهداری سیب خشک

هنگام خرید سیب خشک به نکات زیر به دقت  توجه کنید:

  • بدون شکر اضافه شده باشد: برخی در هنگام تولید (سیب های خشک) ممکن است برای افزایش شیرینی و ماندگاری به آنها شکر اضافه کنند.این کار باعث می‌شود که مقدار کالری و کربوهیدرات میوه خشک را افزایش دهد و برخی از مزایای سیب خشک را خنثی کند. به دنبال سیب های خشکی باشید که شکر یا شیرین کننده های دیگر ندارند.
  • بدون سولفیت: سولفیت ها نگهدارنده هستندکه برای جلوگیری از قهوه ای شدن و فساد میوه های خشک استفاده می شود. به دنبال سیب های خشکی باشید که سولفیت یا سایر مواد نگهدارنده ندارند.
  • ارگانیک: سیب یکی از میوه هایی است که به احتمال زیاد به آفت کش ها و سایر مواد شیمیایی آلوده می شود. برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض این مواد مضر، به دنبال سیب های خشکی باشید که دارای گواهی ارگانیک هستند یا بدون آفت کش پرورش یافته اند.

برای نگهداری سیب خشک مراحل زیر را دنبال کنید:

  • (سیب خشک) را در ظرف دربسته نگهداری کنید: سیب های خشک در صورت نگهداری صحیح می توانند چندین ماه دوام بیاورند. 

    به همین خاطر بهتر است که آن‌ها را در یک ظرف دربسته یا یک کیسه زیپ دار نگهداری کنید تا از خراب شدن رطوبت و هوا جلوگیری کنید.

  •  آنها را در جای خنک و تاریک نگهداری کنید: سیب های خشک در صورت قرار گرفتن در معرض گرما و نور می توانند طعم و بافت خود را از دست بدهند. به همین دلیل توصیه می‌شود که آنها را در جای خنک و تاریک مانند نگهداری کنید.
  • نگهداری طولانی در یخچال یا فریزر: اگر می خواهید ماندگاری (سیب خشک)خود را افزایش دهید، می توانید آنها را در یخچال یا فریزر نگه داری کنید.

      نگهداری آنها در یخچال می تواند تا یک سال آنها را تازه نگه دارد، و در صورت منجمد کردن، می تواند آنها را تا دو سال تازه نگه دارد

 بیشتر بخوانید:«بهترین میوه های ضد سرطان که باید بشناسید!»

سخن آخر:

سیب خشک یک میان وعده خوشمزه و مغذی است که می تواند به کاهش وزن و بهبود سلامت شما کمک کند. آنها کم کالری، فیبر بالا، سرشار از آنتی اکسیدان و حاوی آهن هستند. آنها همچنین همه کاره و آسان برای استفاده در دستور العمل های مختلف هستند.

اگر می خواهید از (فواید سیب خشک برای رژیم لاغری)  بهره مند شوید حتما سیب های خشکی بخرید که قند، سولفیت یا آفت کش اضافه ندارند. همچنین اطمینان حاصل کنید که میوه ها را به درستی در ظرفی دربسته و در مکانی خنک می کنید. امیدواریم شما هم مثل ما آنها را دوست داشته باشید! فراموش نکنید که حتما به سایر محصولات ما به خصوص میوه خشک فریزداریر بزنید.

منابع

 https://www.tasteofhome.com/recipes/ingredients/fruits/dried-fruits/dried-apples/ (2) 223 Recipe Land. https://recipeland.com/recipes/dried-apples (3) https://www.thespruceeats.com/how-to-dry-apples-in-the-oven-4775098 https://pocketchangegourmet.com/how-to-dry-apples-6-uses-for-dried-apples/

https://www.healthline.com/nutrition/foods/apples (2) https://www.healthline.com/nutrition/how-apples-affect-weight(3) https://dryingallfoods.com/health-benefits-dried-apples/ ……

(4) https://momenthealth.io/apple-diet/ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.