مقالات

بهترین میوه های ضد سرطان که باید بشناسید!

بهترین میوه های ضد سرطان

سرطان یک بیماری بسیار پیچیده است که هر ساله جان بسیاری را می گیرد. با اینکه در سال های اخیر پیشرفت‌های پزشکی برای درمان سرطان بسیار موفقیت آمیز بوده است اما همچنان اقدامات پیشگیرانه یکی از بهترین و مهم ترین راه های مبارزه با انواع مختلف سرطان است

رژیم غذایی نقش مهمی در پیشگیری از انواع کنسر دارد، برای نمونه مطالعات بسیاری درباره بهترین میوهای ضد سرطان نوشته شده است که در پیشگیری از سرطان بسیار تاثیر دارند.

در ادامه این مقاله بهترین میوه های ضد سرطان و بهترین رژیم غذایی برای بیماران سرطانی را برای شما آماده کرده ایم پس تا انتها همراه ما باشید.

سرطان چگونه رخ می دهد؟

سرطان به دلیل ازدیاد گسترده و کنترل نشده سلول های غیر طبیعی در بدن است که می تواند در هر قسمت از بدن رخ دهد و به بافت ها یا اندام های مجاور حمله کند. همچنین سلول های سرطانی می توانند از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی به مکان های دورتری گسترش یابد.

چرخه زندگی سلول های سالم بدن به شیوه ای کنترل شده است و سه بخش تقسیم می شود. که شامل رشد سلول، تقسیم سلول و مرگ سلول هست. اما در سلول های سرطانی، این روند منظم مختل می شود. به طوری که سلول دیوانه وار و خارج از کنترل شروع به تقسیم می کند بدون اینکه مرحله سوم از چرخه زندگی سلول رخ دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین میوه خشک برای پوست که باید بشناسید!

سرطان

بیشتر بخوانید:«رژیم لاغری 6 کیلوگرم در ماه: راهنمای جامع لاغری شکم و پهلو» 

بهترین میوه های ضد سرطان که باید بشناسید.

یکی از بهترین و تاثیرگذارترین کارهایی که بیماران مبتلا به کَنسر می توانند برای بهبودی بهتر در روند درمان انجام دهند پیروی از یک رژیم غذایی مناسب مناسب است. در این میان گنجاندن بهترین میوهای ضد سرطان در رژیم غذایی به خوبی می تواند در پیشگیری از انواع کنسر و یا بهبود روند درمان بیماران تاثیر گذارباشد.

استفاده از بهترین میوهای ضد سرطان به دلیل داشتن انواع آنتی اکسیدان به خوبی قادر هستند که از یک طرف به محافظت از سلول ها سالم و از طرف  دیگر به مقابله با سلول های سرطانی بپردازند.

البته ذکر این نکته ضروری است که بیماران مبتلا به کَنسر علاوه بر گنجاندن بهترین رژیم غذایی برای بیماران سرطانی در سبک زندگی، حتما باید ورزش منظم، حفظ وزن، اجتناب از سیگار و مصرف الکل اطمینان حاصل کنند.در ادامه بهترین میوهای ضد سرطان را برای شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین میوه های ضد سرطان

1. زغال اخته، ضد سرطان محبوب بانوان

زغال اخته یکی از میوه های محبوب در ایران به خصوص در میان بانوان است. این میوه مملو از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی است. دلیل انتخاب این میوه به عنوان بهترین میوهای ضد سرطان وجود سطح بالایی از آنتوسیانین هست.

این ماده  نه تنها عامل رنگ دهی به میوه زغال اخته است بلکه دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بسیار قوی نیز هست. آنتوسیانین به محافظت از سلول ها در برابر آسیب دیدگی DNA ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و التهابات را به خوبی کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، زغال اخته حاوی الاژیک اسید، پلی فنول نیز هست. مطالعات نشان داده که این ترکیبات از رشد تومور جلو گیری کرده و از طرف دیگر به القای آپوپتوز (مرگ برنامه ریزی شده سلولی) در سلولی های مختلف سرطانی کمک می کند. علاوه این موارد، تحقیقات نشان داده اند که عصاره زغال اخته می تواند تکثیر سلول سرطانی سینه، روده بزرگ، کبد و پروستات را سرکوب کند.

بهترین رژیم غذایی برای بیماران سرطانی

2. مرکبات:

میوه خشک فریزدرایر  مرکبات مانند پرتقال، لیمو، گریپ فروت و لیموترش منبع ویتامین C هستند. ویتامین C موجود در مرکبات به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و به خنثی کردن رادیکال های آزاد مضری که می تواند به DNA آسیب برساند و منجر به ایجاد کنسر شود، کمک می کند.

علاوه بر این، مرکبات حاوی ترکیبات فعال دیگری مانند لیمونوئیدها و فلاونوئیدها نیز هست. تمامی این ترکیبات فوق العاده سبب شده که انواع مرکبات را به عنوان بهترین میوهای ضد سرطان در این لیست در نظر بگیریم.

لیمونوئیدهای موجود در مرکبات از رشد سلول های سرطانی مختلف از جمله سلول های مرتبط با سرطان سینه، ریه، روده بزرگ، معده و پانکراس جلوگیری می کنند. علاوه بر این، فلاونوئیدهای موجود در مرکبات دارای اثرات ضد التهابی و ضد سرطانی هستند و خطر ابتلا به چندین نوع کَنسر را کاهش می‌دهند.

بهترین رژیم غذایی برای بیماران سرطانی

3. انواع کلم:

انواع کلم مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم پیچ، کلم بروکسل سرشار از انواع مواد مغذی و ترکیبات فعال هستند و به دلیل خواص ضد سرطانی که دارند به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته اند. این سبزیجات حاوی گلوکوزینولات هست که خاصیت ضد سرطانی خوبی دارد.

هنگامی که انواع مختلف کلم، جویده و یا خرد می شوند، گلوکوزینولات ها به ترکیبات فعال بیولوژیکی به نام ایزوتیوسیانات ها (ITCs) تجزیه می شوند. ITC ها رشد سلول سرطانی را مهار کرده و آپوپتوز را به سلول ها القا می کنند.

در این میان کلم بروکلی را باید به عنوان یکی از بهترین رژیم غذایی برای بیماران سرطانی  در نظر گرفت چرا که کلم بروکلی حاوی ترکیبی به نام سولفورافان است که اثرات ضد سرطانی بسیار قوی دارد.

سولفورافان آنزیم هایی را فعال می کند که مواد سرطان زا را سم زدایی کرده و از رشد سلول های سرطانی در اندام های مختلف از جمله سینه،پروستات، ریه، کبد و روده بزرگ جلوگیری می کند.

بهترین رژیم غذایی برای بیماران سرطانی

4. انگور:

هر دو گونه انگور قرمز و سبز، حاوی ترکیبات فعال متعددی هستند که خواص ضد سرطانی بسیار خوبی دارد.یکی از ترکیبات قابل توجه در انگور، رسوراترولهست که یک پلی فنول موجود در انگور است که به دلیل فواید بالقوه برای سلامتی بسیار مورد توجه است.این ماده دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و در عین حال از رشد سلول های سرطانی نیز جلوگیری می کند.

تحقیقات نشان داده شده که رسوراترول باعث القای آپوپتوز در سلولی سرطانی مختلف می شود و از تشکیل رگ های خونی که مواد مغذی را به تومورها می رسانند (رگ زایی) جلوگیری می کند. علاوه بر این، انگور حاوی پلی فنول های دیگری مانند کورستین و کاتچین است که دارای خواص ضد سرطانی هستند.

بهترین رژیم غذایی برای بیماران سرطانی

5-انار:

انار میوه ای غنی از آنتی اکسیدان هایی مانند الاژیتانین و پونیکالاژین است. این ترکیبات به دلیل اثرات ضد سرطانی که دارند به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. عصاره انار توانایی مهار رشد سلول های سرطان سینه، پروستات، روده بزرگ و ریه را نشان داده است.

علاوه بر این عصاره انار باعث القای آپوپتوز، مهار رگ زایی و کاهش التهاب در سلول های سرطانی را منجر می شود. خواص آنتی اکسیدانی این میوه همچنین به محافظت از سلول ها در برابر آسیب DNA ناشی از رادیکال های آزاد بسیارکمک کننده هست.

بهترین رژیم غذایی برای بیماران سرطانی

6. گوجه فرنگی، از رنگدانه تا قاتل سلول های سرطانی

گوجه فرنگی منبع غنی لیکوپن است. لیکوپن رنگدانه کاروتنوئیدی است که رنگ قرمز گوجه فرنگی را سبب می شود. اما  لیکوپن تنها یک رنگدانه نیست بلکه  یک آنتی اکسیدان قوی نیز هست که با کاهش خطر ابتلا به انواع مختلف کنسر از جمله سرطان پروستات، ریه و معده مرتبط است.

مطالعات نشان داده اند که لیکوپن می تواند رشد سلول سرطانی را مهار کرده و آپوپتوز را به سلول ها القا کنند. اما نکته جالب اینجاست که گوجه فرنگی پخته یا فرآوری شده، سبب افزایش تاثیر لیکوپن در برابر سلول های سرطانی را در پی دارد.

بهترین رژیم غذایی برای بیماران سرطانی

7-توت ها

انواع توت ها مانند توت فرنگی، تمشک، شاه توت و کرن بری مملو از آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات فعال هستند که به خواص ضد سرطانی کمک می کند. توت حاوی سطوح بالایی از پلی فنول ها از جمله اسید الاژیک و آنتوسیانین هستند

اسید الاژیک از رشد سلول سرطانی مختلف جلوگیری می کند و باعث القای آپوپتوز می شود. آنتوسیانین ها دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی هستند و همچنین از تکثیر سلول های تومور جلوگیری می کنند. توت ها نتایج امیدوارکننده ای را در کاهش خطر سرطان سینه، روده بزرگ، کبد و دهان از خود نشان داده اند.

بهترین رژیم غذایی برای بیماران سرطانی

8- آووکادو:

آووکادو را می توان به عنوان یکی از بهترین میوهای ضد سرطان در نظر گرفت. این میوه منحصر به فرد حاوی چربی های تک غیراشباع، فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات فعال مختلف است.آووکادو سرشار از کاروتنوئیدهایی مانند لوتئین و زآگزانتین است

که خواصیت آنتی اکسیدانی منحصر به فردی به میوه آووکادو داده است. مطالعات نشان داده اند که عصاره آووکادو می تواند رشد سلول های سرطانی پروستات را مهار کرده و باعث القای آپوپتوز شود.

علاوه بر این، مقدار بالای اسید اولئیک آووکادو با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است. این مزیت ها سبب شده تا آووکادو را به عنوان پیشتاز در بهترین رژیم غذایی برای بیماران سرطانی در نظر گرفت.

بهترین میوه های ضد سرطان

9. سیب:

سیب میوه ای پرمصرف است که به دلیل محتوای فیبر بالا و خواص آنتی اکسیدانی شناخته شده است. ترکیبات فعال سیب شامل فلاونوئیدها، تری ترپنوئیدها و اسیدهای فنولیک هست که اثرات ضد سرطانی آنها به خوبی ثابت شده است.

کوئرستین فلاونوئیدی موجود در سیب نشان داده که به خوبی می تواند از رشد انواع مختلف کنسر جلوگیری کند و باعث القای آپوپتوز در این سلول سرطانی شود. علاوه بر این، عصاره سیب اثرات ضد التهابی دارد

بهترین میوه های ضد سرطان

10. کیوی:

کیوی یک میوه است که حاوی مقادیر زیادی ویتامین C، ویتامین E و پلی فنول است. این ترکیبات موجود در میوه کیوی، اثرات آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی بسیار خوبی دارند. عصاره کیوی از رشد سلول سرطان روده بزرگ، کبد، ریه و سینه جلوگیری می کند.

علاوه بر این، کیوی به دلیل فیبر بالای که دارد به حفظ یک سیستم گوارشی سالم کمک می کند به همین دلیل بیماران دارای کَنسر باید این میوه را در میان بهترین رژیم غذایی برای بیماران سرطانی در نظر بگیرند تا سیستم گوارشی این بیماران به خوبی عمل کند.

سلول های سرطانی

نتیجه:

این فهرست از بهترین میوهای ضد سرطان در بالا اشاره کردیم خواص ضد سرطانی آن ها به شکل علمی اثبات شده است. ترکیب این میوه ها در یک رژیم غذایی متعادل فواید سلامتی بسیاری دارد و به طور بالقوه می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

البته توجه به این نکته ضروری است که اگرچه این میوه ها دارای خواص ضد سرطانی هستند، نباید آنها را به عنوان درمان های مستقل سرطان در نظر گرفت. بیماران سرطانی قبل از استفاده از بهترین رژیم غذایی برای بیماران سرطانی، حتما با  با متخصصان این حوزه مشورت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.